آموزش روبان دوزی- آموزش کامل گل رز برجسته ی روبانی

آموزش تصویری و مرحله به مرحله ی رز برجسته ی روبانی

روبان دوزی یکی از زیباترین و جذابترین هنرهای دستی از گذشته تا به امروز بوده است.هنر روبان دوزی ما را قادر می سازد تا با وسایل اندکی همچون روبان، کارگاه و پارچه آثار متنوع وچشم نوازی خلق نماییم.

در این مطلب آموزشی، من به شما یک گل برجسته ی روبانی آموزش خواهم داد که حتی به کارگاه گلدوزی و پارچه نیازی ندارد. تمام آنچه برای دوخت این گل رز برجسته نیاز داریم روبان و نخ و سوزن و فندک می باشد.

پس گام به گام بامن همراه باشید:

آموزش گل رز روبانی

 

۱.در مرحله ی اول همانطور که در تصویر ملاحظه میفرمایید، طول هر روبان را که باید برش داده شود بر روی آن بوسیله ی ماژیک خیاطی پاک شونده، نوشته ام.

برای جلوه ی طبیعی تر هرگل، بهتر است گلبرگ هارا در ۳ سایز درست کنیم. سایز کوچک و متوسط برای قسمت غنچه (مرکز گل) و سایز بزرگ تر برای گلبرگهای انتهایی که حالت باز شده دارند.

آموزش گل رز روبانی

 

۲. از قسمت ابتدا تا انتهای گلبرگ را با نخ همرنگ روبان کوک های نسبتاً ریز و منظمی می دوزیم. سپس این نخ را کامل می کشیم تا جمع شود. با دو کوک رفت و برگشتی در قسمت پایین گلبرگ این نخ را ثابت می نماییم. (بدلیل مشخص بودن بیشتر رد دوخت و گویا بودن آموزش در اینجا از نخ غیرهمرنگ استفاده کرده ام)

آموزش گل رز روبانی

آموزش گل رز روبانی

 

۳.از سایز یک(کوچکترین سایز) ۳ عدد، از سایز دو(سایز متوسط) ۸ تا ۱۰عدد و از سایز سه (بزرگترین سایز) ۵ تا ۱۰عدد می دوزیم و آماده می کنیم.

آموزش گل رز روبانی

۴.با استفاده از چسب حرارتی، قسمت وسط گلبرگ را چسب می زنیم. سمت راست گلبرگ را به سمت مرکز تا زده و روی قسمتی که چسب زده ایم ثابت می کنیم. همین کار را با سمت چپ روبان نیز انجام می دهیم.

آموزش گل رز روبانی

آموزش گل رز روبانی

آموزش گل رز روبانی

آموزش گل رز روبانی

 

۵.با استفاده از گلبرگ سایز یک،ابتدا یکی از آنها را دور غنچه ای که در مرحله ی قبل ساخته ایم با چسب فیکس میکنیم و سپس گلبرگ دیگری را روبروی گلبرگ دوم ،ثابت میکنیم.

آموزش گل رز روبانی

آموزش گل رز روبانی

 

۶.ردیف بعدی را با گلبرگ سایز دو کامل میکنیم. برای یک ردیف  ۵ عدد و برای دو ردیف ۱۰ عدد گلبرگ نیاز است. این بستگی دارد که ما میخواهیم اندازه ی گل رز برجسته مان چقدر باشد.

آموزش گل رز روبانی

آموزش گل رز روبانی

بهتراست هر گلبرگ جدید روی گلبرگ قبلی قرار بگیرد و مقداری همپوشانی داشته باشند.

آموزش گل رز روبانی

 

۷.اگر مایل باشیم گل رز سایز متوسط داشته باشد، کار مونتاژ گل رز ما در همین جا به پایان می رسد. در صورتیکه بخواهیم یک گل رز بزرگ داشته باشیم با استفاده از گلبرگ های سایز سه،کار را ادامه داده و گلبرگ های انتهایی و پهن تر را با چسب به دور گل فیکس می کنیم.

آموزش گل رز روبانی

 

نکته های مهم:

  1. در صورت تسلط به کار با فندک و یا شمع، میتوانیم سر گلبرگ ها را مقداری حرارت داده تا جمع شود و فرم طبیعی تری به خود بگیرد.فقط باید احتیاط کنیم که گلبرگ ها بیش از حد حرارت نبینند تا بسوزند.
  2.  برای درست کردن گلبرگ ها بهتر است از روبان عرض ۲۵ میل و یا ۳۸ میل استفاده کنیم.روبان مورد استفاده ی من در اینجا عرض ۳۸ میل بوده است.

آموزش گل رز روبانی

نویسنده ی مطلب: نازنین شفیعی

 

 

1 دیدگاه برای “آموزش روبان دوزی- آموزش کامل گل رز برجسته ی روبانی

  1. پینگ بک: آموزش روباندوزی- آموزش دوخت گل رز روبانی( حالت برگشته) - وبسایت هنری فروشگاهی هنرجویان

دیدگاهتان را بنویسید