آموزش روبان دوزی| آموزش رایگان روباندوزی از پایه برای افراد مبتدی

تاریخچه و کاربرد هنر روباندوزی

قدمت هنر روبان دوزی به سال های ۱۷۰۰ میلادی برمیگردد که این هنر را بر روی لباس یا تزئین دکور منزل استفاده میکردند.این هنر دوران مختلفی از محبوبیت رو پشت سر گذاشته و امروزه بیشتر از هر زمان دیگه ای در اوج محبوبیت و کاربرد خودش قرار دارد.

روبان دوزی از زیر مجموعه های هنر سوزن دوزی و  گلدوزی محسوب میشه و بعضی از مواقع به آن ،گلدوزی با روبان هم اطلاق میشود.

امروزه روباندوزی از پوسته ی محدود کننده ی خودش خارج شده و موارد کاربرد فراوانی را شامل میشود و روز به روز هم در حال گسترده تر شدن هست.

علاوه بر استفاده در لباس ها بعنوان تزئین و زیبایی بیشتر،در انواع تابلوها ، رومیزی ،کوسن ، جانماز  سجاده ،کیسه های کوچک و بزرگ ، گلهای سر تسبیح و موارد دیگه هم به کار می رود.

آشنایی با وسایل اولیه ضروری هنر روباندوزی

برای شروع خلق یک اثر روبان دوزی وجود وسایل زیر ضروری است:

  • انواع روبان در سایز های مختلف
  • کارگاه گلدوزی پلاستیکی یا چوبی
  • سوزن مخصوص روبان دوزی با سر پیکان مانند
  • پارچه مناسب روبان دوزی
آموزش روباندوزی از پایه سوزن مخصوص روباندوزی

سوزن با سر پیکانی

کارگاه گلدوزی پلاستیکی و چوبی

کارگاه های گلدوزی

انواع روبان برای روباندوزی

انواع روبان

سایر وسایل مورد استفاده در روبان دوزی

  • نخ و سوزن و قیچی
  • رنگ های مخصوص پارچه
  • نخ های گوبلن و ابریشم، سرمه ، مروارید و مهره…

روش های انتقال طرح و الگو بر روی پارچه

برای انتقال طرح روی پارچه، نیاز به یک طرح چاپ شده داریم. این الگو می تواند یک طرح خام باشد یا یک طرح کارشده ی روباندوزی که در هردو صورت میتوانیم آن را پرینت گرفته و با کاربن پارچه یا ماژیک مخصوص پارچه بر روی پارچه اصلی منتقل کنیم.

آشنایی با کاربن مخصوص پارچه
کاربن پارچه

برای انتقال طرح روی پارچه،ابتدا باید طرح داشته باشیم.این طرح میتواند یک طرح خام  باشد که شما از اینترنت یا منابع دیگر پرینت گرفته‌اید یا یک طرح کارشده باشد که آن را هم باید پرینت بگیرید البته ترجیحاً پرینت رنگی بگیرید که واضح تر باشد.اگر پارچه‌ی ما،نازک بود کاغذ طرح را زیر پارچه می‌گذاریم و روی اثری که بجا گذاشته را با ماژیک نمد(ماژیکی که با آب به راحتی پاک میشود) و یا مداد کم رنگ می کشیم.

اگر پارچه ضخیم یا تیره رنگ بود و امکان رؤیت طرح از زیر پارچه وجود نداشت چکار کنیم؟

روش اول:ساده است، از کاربن مخصوص پارچه استفاده می کنیم، کاربن پارچه  در رنگ های قرمز،سفید و زرد موجود می‌باشد.برای پارچه هایی با رنگ تیره از کاربن سفید و زرد و برای پارچه هایی با رنگ روشن از کاربن قرمز استفاده می‌کنیم.

نکته: در صورت استفاده از کاربن قرمز سعی کنید دست خود را روی سطح کاربن خیلی فشار ندهید زیرا گاهی این کاربن ها رنگ خود را تا حدودی به پارچه منتقل می کنند.

روش دوم: استفاده از کیسه فریزر یا همان نایلون.بله نایلون

طرح مورد نظررا بر روی نایلون با کمک ماژیک ضداب منتقل می‌کنیم،نایلون را روی پارچه گذاشته و سپس کارگاه را بر روی نایلون و پارچه محکم میکنیم.اگر نایلون پس از گذاشتن کارگاه،مقداری چروک بود به همان حال رهایش میکنیم زیرا سعی در کشیدن و صاف کردن نایلون احتمالاً موجب پارگی آن خواهد شد.ولی پارچه‌ی زیر نایلون را باید کاملاً بکشیم تا صاف شود و با ضربه زدن به آن صدای طبل مانند بشنویم.

برای شروع چطور انتهای روبان را گره بزنیم؟

بعد از عبور روبان از سوراخ سوزن، انتهای آن را گره معمولی می زنیم.روش دیگر گره مخصوص روبان دوزی است. مطابق تصاویر زیر، ابتدا انتهای روبان را کوک زده و سوزن را بیرون می آوریم.قبل از اینکه روبان را بطور کامل بکشی، از داخل حلقه ایجاد شده سوزن را عبور می دهیم.در تمامی این مراحل قسمت انتهایی روبان را رها نمی کنیم.

آموزش گره مخصوص روبان در روباندوزی
آموزش گره مخصوص روبان در روباندوزی
آموزش گره مخصوص روبان در روباندوزی
آموزش گره مخصوص روبان در روباندوزی

انواع گره در روبان دوزی

گره ساده و گره فرانسوی

گره ساده: پس از خروج سوزن از پارچه، یک حلقه ایجاد کرده و سوزن را از داخل حلقه عبور می دهیم و می کشیم تا گره بر روی سطح پارچه ایجاد شود. سپس سوزن را به زیر گره برده و ادامه روبان را از زیر پارچه می کشیم.

آموزش گره ساده روباندوزی
آموزش گره ساده روباندوزی
آموزش گره ساده روباندوزی
آموزش گره ساده روباندوزی
آموزش گره ساده روباندوزی

گره فرانسوی:

روش دوخت گره فرانسوی که از تکنیک های معروف روبان دوزی است به این صورت است:در حالیکه سر تیز سوزن به سمت بالا است، روبان را در دست چپ نگه داشته و آن را دو تا سه بار، دور سوزن می پیچانیم. سپس سر سوزن را به سمت پایین و داخل پارچه فرو برده و اضافه روبان را از زیر پارچه می کشیم.

آموزش گره فرانسوی در روبان دوزی
آموزش گره فرانسوی در روبان دوزی
آموزش گره فرانسوی در روبان دوزی
آموزش گره فرانسوی در روبان دوزی
آموزش گره فرانسوی در روبان دوزی

موارد استفاده گره ها در روبان دوزی:

وسط گلبرگ ها به عنوان مغزی گل  و بعنوان غنچه روی ساقه ها و داخل برگ ها میباشد.

همانطور که در تصویر ملاحظه می‌کنید به کمک شابلون یا هر وسیله ی گرد دیگری یک دایره به اندازه مغزی دلخواهمان برای گل روی پارچه می‌کشیم.این دایره و هرخطوط دیگری را بهتر هست که با کمک ماژیک هایی که با آب پاک می‌شوند یا خود بخود محو می‌شوند کشید تا مشکلی از جهت تمیزی کار نداشته باشیم.

نکته:داخل دایره (مغزی) را پراز گره می‌کنیم،بهترین حالت مغزی زمانی است که هیچ فاصله‌ای بین گره ها نباشد و آنها کاملاً بهم چسبیده باشند.

تکنیک اصلی و پایه روباندوزی چیست؟

رکن و پایه ی هنر روباندوزی ،تکنیک بسیار پرکاربرد شلال است.مهارت و تسلط هرچه بیشتر شما برروی این تکنیک باعث خلق کارهای به مراتب زیباتر و طبیعی تر خواهد شد.

همانگونه که در هنر خیاطی ،کوک رکن اصلی میباشد در هنر روباندوزی شلال رکن و پایه کار میباشد.

شلال دو نوع هست:

نوع اول پس از خارج کردن سوزن از پارچه ،مستقیم به داخل پارچه فرو میرود. بهتر هست برای جلوگیری از لوله شدن و بدفرم شدن روبان ،انگشت اشاره خود را زیر روبان نگه داریم تازمانی که شلال حالت و برجستگی مورد نظر مارا بدست بیاورد.

در شلال نوع دوم،پس از خارج کردن سوزن از پارچه و مرتب کردن روبان،سوزن را در داخل روبان فروبرده و به زیر پارچه منتقل میکنیم و تازمانی که نوک گلبرگ یا برگ تیزی مورد نظر ما ایجاد شود به کشیدن روبان از زیر پارچه ادامه می دهیم.

شلال نوع دوم دارای سه حالت میباشد

۱-سوزن از وسط عرض روبان در پارچه فرو برود

۲-سوزن از گوشه راست روبان فرو رود

۳-سوزن از گوشه چپ روبان فرو برود

نکته:هر دونوع شلال برای دوخت گلبرگ و برگ کاربرد دارد فقط کافیست رنگ و عرض روبان را تغییر دهیم.برای مثال با دوخت شلال نوع دو با رنگ سفید ،ما گلبرگ و با روبان رنگ سبز، یک برگ خواهیم داشت.

 

شلال روبان دوزی
شلال روبان دوزی
شلال روبان دوزی

دیدگاهتان را بنویسید